Una antologia dedicada a les obres guanyadores del Premi Hugo entre
els anys 1973 i 1975 en les categories de Novel.la curta (NC), relat
(R) i relat curt (RC) -presentades per Isaac Asimov- que resulta
molt desigual.
Si vaig comprar-la va ser per que apareixien obres com Una canción
para Lya que em cridaven molt l'atenció. També
hi he redescobert autors como Úrsula
K. Le Guin o Larry
Niven que tenia un pèl infravalorats però
per desgràcia l'antologia es sostenta amb dues o tres grans
obres mentre que la resta és mediocre. Tot i així,
només per llegir les novel.les curtes esmentades anteriorment
val la pena comprar-la.
El nombre del mundo es bosque
He hagut d'esperar-me a llegir tres novel.les de la senyora Úrsula
K. Le Guin -encara que aquesta sigui una novel.la curta-
per quedar plenament satisfet amb aquesta autora.
Els humans estan explotant el món 41, també anomenat
"Nova Taití", un món verge cobert d'aigua
i selves amb una raça humanoide que les habita: Els creechi.
Les relacions entre humans i crrechi es basen en l'esclavatge fins
que un fet provocarà una revolta que poc a poc s'anirà
generalitzant.
El Nombre del mundo es bosque no m'ha sorprès perquè
segueix alguns esquemes que ja es donaven a La
mà esquerra de la foscor però això no significa
que la valori menys, ans al contrari, la trobo millor que la seva
obra insignia.
No es en va que compari aquesta obra amb La mà esquerra
de la foscor. Les dues estan ambientades a l'univers de l'Ecumen
i les dues tenen com a patró principal el xoc de cultures
i les relacions posteriors al "Primer contacte". Les dues
tenen profundes implicacions filosòfiques sobre la vida i
el clima extrem del planeta, sobre com viure i deixar viure, però
en aquest cas, aquesta novel.la curta crec que se'n surt millor.
També és veritat que aquesta vegada, l'autora explota
més la vena ecologista, que dóna lloc a un major implicació
del lector.
El nombre del mundo es bosque ens mostra dues maneres de
pensar diametralment oposades: La d'alguns humans, entestats a fer
les coses malament i la del heroi creechi, que lluita tal qual Espartac
contra l'invasor. Aquí crec que falla una mica l'autora per
presentar-nos personatges amb una personalitat tan extremament marcada.
Els "bons" són molt bons i el dolent és
un dels dements més carismàtics (com a dement) que
recordo. Es clar, que entremig, Le Guin ens col.loca el típic
científic antibel.licista. Però l'autora té
estil, té màs esquerra (acudit fàcil) i utilitza
una prosa rica que ens introdueix fàcilment a l'obra.
Novel.la, doncs, molt recomanable, escrita a començaments
dels 70, sota la influencia de la Guerra del Vietnam i potser sota
els efectes d'algun estupefaent... en tot cas, una petita obra mestra.
El canto del chivo
L'enfrontamet futurista entre l'Home i la màquina que ho
controla tot i que vetlla pel benestar humà no deixant-lo
prendre el seu propi camí és la base argumental per
que l'autor ens intenti descriure una història entre un rebel
i el Déu màquina SUM.
El canto del chivo és una conte confós, que
Anderson no encara bé des del començament. Poques
vegades m'ha passat que m'hagi estat 3 o 4 pàgines sense
saber de què va una història. Més tard s'arregla
i fins tot Anderson mostra ofici en això de narrador però
la desigual història no acaba d'enganxar.
La reunión
Conte de carácter més moral que fantàstic que
ens descriu la decisió que ha de prendre un pare alhora d'operar
o no el seu fill, per moments em va recordar a Flors
per l'Algernon. Ben narrat però amb poc contingut.
La maldición de Eurema
Simpàtic conte curt que intenta reflexionar sobre les persones
suposadament amb poc talent i/o estúpides. No coneixia a
Lafferty de res però m'ha agradat el seu estil. Final una
mica pobre.
La muchaca que estaba conectada
Una aproximació a la realitat virtual és la base d'aquest
relat confús i mal desenvolupat. La història d'una
noia que resta conectada a un aparell que li permet moure un altre
cosa a través del seu cervell. Una idea que s'hagués
pogut explotar de forma diferent i que acaba intentant guanyar-se
al lector a través de setimentalismes barats. No m'ha agradat.
El Pájaro de la muerte
Edison ens parla metafòricament de la religió, de
la teoria de Gaia, la bogeria, la vida... però d'una manera
curiosa, proporcionant les peces d'un puzzle que el mateix lector
s'ha de construir per entendre'l, en certa manera, aquest estil
m'ha recordat a Gene
Wolfe amb La
Quinta cabeza de Cerbero, escrits tots dos amb un estil curiós
que t'exigeix pensar i construir-te la història cosa que
a priori és un obstacle per que l'obra t'agradi però
que a la llarga li acabes trobant el seu sentit.
L'autor ens dona una visió onírica de l'eutanàsia
més gran de la història en aquest relat carregat de
metàfores i significats ocults. No sempre queda del tot clar
que ens proposa l'autor però el tema de rerafons: Déu
i la seva relació amb l'home és prou interessant com
perquè conideri aquest conte curt un dels més originals
que he llegit darrerament tot i la seva composició caòtica.
Los que se alejan de Omelas
Úrsula K. Le
Guin ens presenta aquest relat curt, de caires filosòfics
(com només sap crear ella) i amb càrrega sentimental
i de culpabilitat. Un relat que m'ha agradat i que sembla més
una crítica despiadada al món occidental. Potser és
aventurat afirnar això, però és la sensació
que m'ha fet agafar a mi: "Nosaltres som feliços
perquè hi ha gent desgraciada que sostenta la nostra felicitat".
És un relat metafòric, escrit amb un bon estil i amb
fluidesa. Recomanat. També va guanyar el premi Nébula.
Una canción para Lya
I arribem a la crême de la crême d'aquest recull. Una Canción para Lya va marcar l'inici de la exitosa
carrera literaria de George
R.R. Martin. Un argument precís i complet, unes descripcions
acurades, uns personatges creíbles... tota una joia sobre
la religió, els sentiments, la por, l'amor, embolcallat en
un argument que gira entorn a la investigació per part de
dos telèpates d'una religió extraterrestre que provoca
que el 100% de la població natural del planeta Shkeen es suicidi al arribar a certa edat oferint-se a un paràsit
que els va xuclant durant mesos el cervell... tot plegat un ritus
respectable fins que aquesta mística religió també
comença a tenir adeptes humans.
La qualitat literària d'aquesta obra és molt gran:
És capaç de fer-nos reflexionar profundament sobre
temes tan candents com la religió i el paper de les divinitats,
però també d'atrapar-nos en una història on
se'ns promou la curiositat per saber més, on els personatges
ens fan patir i on Martin especula com mai sobre els sentiments,
no humans ja, si no universals.
Martin no vol donar-nos una visió simplista del problema,
no proclama qui són els "bons" i qui els "dolents",
quin enfoc de l'afer és el correcte... perquè tots
els sentiments, totes les sol.lucions poden ser bones depen de com
un s'ho miri.
En definitiva, una obra imprescindible per a qualsevol afeccionat
a la Cf i pels que no ho són. Tant per la seva simplesa alhora
d'exposar els temes com per les profundes implicacions d'aquests. Chapeau!
A la deriva ante los islotes de Langerhans: Latitud 38º
54' N, longitud 77º 00' 13'' O
Una obra molt metafòrica que planteja un argument quasi fantàstic
per mostrar-nos les peripècies del protagonista per trobar
la seva ànima perduda... cercada en el seu propi cos. Sincerament,
no l'he acabat d'entendre i això que l'estil de Ellison m'ha
agradat, és agradable, i ben estructurat... però la
línia argumental acaba sent caòtica i les explicacions
finals sense sentit aparent (per mi). Llàstima.
El Hombre agujero
Niven no és
un dels meus autors preferits, doncs on sempre m'havia esperat una
gran història (Mundo Anillo; La Paja en el ojo de
Dios) m'he trobat amb una petita decepció, en part per
la seva vessant "Dura", en part per tenir una obra sobredimensionada,
però en aquesta conte, El Hombre agujero, la cosa
és diferent: Niven especula sobre forats negres de tamany
de quants amb gràcia i amb un argument consistent pel tamany
del relat.
Un bon relat, que és capaç de despertar la curiositat
del lector per la física de l'univers, ben aconseguit.
|